KOMPETENS, LÄRANDE OCH UTBILDNING

Läs mer om de två olika delarna nedan

 

VR för övning av händelser med många skadade

Med Sara Heldring, Fil. Dr., högskoleadjunkt, Spec.Ambulanssjuksköterska

Att använda virtual reality (VR) för att ambulanspersonal ska få träna på hanterandet av masskadehändelser, är något som många är nyfikna på att införa. Jag kommer att prata om lärande och användbarheten av VR, utifrån de aspekter som framkommit i min avhandling.

Masskadehändelser inträffar sällan, vilket begränsar ambulanspersonalens möjligheter att bygga upp den erfarenhet och rutin som krävs för att fatta rätt beslut i rätt tid. Eftersom masskadehändelser är ovanliga, blir simuleringsövningar en viktig metod för kompetensutveckling. För att dessa övningar ska vara effektiva behöver de både vara verklighetstrogna och möjliga att upprepa. Att använda virtual reality (VR) i simuleringar är en lovande pedagogisk metod för att utveckla de färdigheter som krävs vid masskadehändelser, men det finns aspekter att ta hänsyn till för att det ska fungera optimalt. 

 

VR-träning för masskadehändelser

Med Caroline Ericson, Utbildningsledare, Distrikts/Ambulanssjuksköterska

Simulatorcentrum, Utbildningsenhet FoUUI, Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Virtual Reality- framtidens utbildning inom katastrofmedicin. Ett innovationsprojekt från Sahlgrenska Universitetssjukhuset som kombinerar immersiv teknik och pedagogik för att stärka medicinsk kompetens, beslutsfattande, snabb prioritering och beredskap vid masskadehändelser.

Resultaten från de inledande testerna visar hög användbarhet och stor potential att komplettera kostsamma fysiska övningar — och ge utbildningsaktörer nya möjligheter att träna personal i masskadehändelser. Målet är en  lansera en VR-baserad utbildning i masskadetriagering inom VGR 2026 – ett flexibelt, resurseffektivt verktyg för träning i kritiska situationer.